woensdag 19 juni 2013

Lisa van Ool ging met Janneke op pad - de koffiemolen



Bekijk hier het filmpje van Lisa


De koffiemolen ☕.                   

De koffiemolen die ik hier heb gebruikt komt uit omstreeks 1750.
Zoals op de molen staat kun je zien dat de molen uit Budapest komt. De koffiemolen werd vroeger gebruikt om koffiebonen te malen. Van de gemalen bonen werd koffie gemaakt.
Je gebruikte hele koffiebonen. De bonen werden er boven in gegooid en gemalen. Je moest rechtsom draaien met de hendel.

Je deed de koffie in een porseleinen filter dat rond van vorm was. Je gebruikte toen nog geen koffiefilter. Je moest zelf het kokende water er opschenken. Het water liep langzaam door de grove gemalen koffie heen en kon veel smaak opnemen (het was geen snelfiltermaling).
De koffiemolen wordt tegenwoordig niet meer gebruikt en hiervoor hebben ze nu allemaal andere technieken. De koffie uit de koffiemolen is heel erg geschikt voor pruttelkoffie, hiervoor gebruikte men de zogenaamde percolator. Een percolator is een soort  filtersysteem. 
Er waren twee soorten koffiemolens; 
De handkoffiemolen en de wandkoffiemolen. Bij de handkoffiemolen werd de handkoffiemolen vastgehouden tussen de benen en dan draaien maar. Bij de wandkoffiemolen was hij aan de wand bevestigd (zie foto). 
 
Kruidenier
Je kocht de bonen bij de kruidenier. Er was geen gemalen koffie te koop. Je kon wel de koffie bij de kruidenier laten malen. Je kreeg de bonen in een bruine papieren zak. Het was dus niet voorverpakt. De kruidenier kwam ook aan huis.
Vroeger had je veel meer middenstanders, zoals bakkers, slagers en kruideniers. In de jaren 60 van de vorige eeuw zijn er supermarkten gekomen. Dat was handig en snel, want alles was in 1 winkel en je kon het ook nog allemaal zelf pakken. 
In het filmpje vertel ik nog een paar dingetjes. 

Hoe ik aan dit voorwerp gekomen ben? 
Ik was bij mijn opa en oma en die hadden de koffiemolen op de kast staan. Mijn oma begon er van alles over te vertellen. Ik dacht, ik doe het hier over want het leek me leuk hier meer over te weten te komen. Ik heb het leuk gevonden dit project te doen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten