maandag 20 mei 2013

Ayrona van Wessel ging op pad met Janneke - de oude Philips radio

Bekijk hier het filmpje van Ayrona







Vroeger gebruikte mijn stiefopa deze radio in plaats van een televisie, ze zaten dan met het hele gezin rondom de radio.
Soms kwamen er ook hoorspelen op de radio, deze werden gespeeld in de studio. Er werd dan een heel verhaal vertelt en door het geluid van rommelen in bakken met kiezelstenen en het tegen elkaar slaan van kokosnoten leek het net echt!
Toen mijn stiefvader wat ouder was gebruikte hij deze radio als versterker van zijn gitaar, hij stak zijn gitaar met een kabeltje achterin de radio en gebruikte de witte toetsjes onderaan de radio om verschillende tonen te creëren.
Deze radio is gemaakt rond 1945/1950, dus in de tijd na de oorlog. Tijdens de oorlog waren er nog kleinere radio's, via deze radio's luisterden de mensen bijvoorbeeld naar Radio Oranje om zo op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en nieuwe gebeurtenissen. Dit was echter illegaal!





Hoorspelen:
Een hoorspel of een luisterspel is een vorm van drama, waarbij alleen gebruik wordt gemaakt van geluid. De meeste hoorspelen worden dan ook voor het medium radio gemaakt. Vandaar dat het hoorspel ook wel radiodrama of radiotoneel genoemd wordt.

Zo zag een studio waar hoorspelen opgenomen werden uit:


Er werden via de radio niet alleen hoorspelen maar ook muziek uitgezonden, deze kanalen ving de radio op met een antenne. Aan de radio zelf kon je ook zien of deze

een sterk signaal had, dat zag je aan een afstemoog. Dit is een lampje bovenaan de radio, aan deze zag je hoe sterk het signaal was.

 



Radio Oranje:
Deze radio is van net na de tweede de Wereldoorlog, tijdens de oorlog had men kleinere radio's. Men luisterden vooral naar Radio Oranje. Vanuit Engeland werd Radio Oranje uitgezonden, Koningin Wilhelmina was in deze tijd ook naar Engeland gevlucht dus sprak ze soms haar land moed in.

Waarom ik dit onderwerp heb gekozen:
Ik ging met mijn moeder op zolder op zoek naar oude spullen, en toen kwam in deze mooie antieke radio tegen. Hij is geweest van mijn stiefopa en later van mijn stiefvader. Dit was ook erg handig omdat mijn stiefvader mij nu precies heeft kunnen vertellen hoe dat vroeger ging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten