zondag 6 januari 2013

Audrey Frings ging op pad met Janneke - weegschalen

Janneke met de weegschalen


Brievenweger
Een brievenweger van vroeger werd gebruikt om post te wegen. Om te weten hoeveel postzegels je
moest plakken, moest je eerst weten hoeveel het poststuk woog.
Als de post erop ligt zoals je op deze foto ziet, kun je onderaan op de schaalverhouding lezen
hoeveel gram de post weegt.
Dan weet precies hoeveel postzegels je moet plakken.

















Unster
Een unster werd gebruikt om zakken meel en dergelijke te wegen.
De zak wordt aan de haak bevestigd. De unster wordt ergens aan opgehangen of je houdt hem vast.
Op de schaalverdeling kun je aflezen hoeveel kilogram de zak weegt.
De unster werd ook gebruikt om baby's te wegen. De baby's werden dan in een doek aan de unster
gehangen.
Zoals je op deze foto ziet heb ik Janneke gewogen op de manier van vroeger met de unster.


Balansweegschaal

Een balansweegschaal werd gebruikt om allerlei verschillende kleine voorwerpen te wegen.
Het voorwerp werd op het ene schaaltje gezet en op het andere schaaltje werden gewichtjes
geplaatst totdat de weegschaal in balans was. Dat kon je zien als de schaaltjes op precies de gelijke
hoogte hingen. Aan de hand van het totaalgewicht van de gewichtjes kon je zien hoeveel het
voorwerp woog. Er zijn gewichtjes van 1 ons en 50 gram en dergelijke, die zie je op deze foto.
 


Op deze foto heb ik een willekeurig zakje gewogen en met gewichtjes vergeleken. Hij bleek 18 gram
te wegen.


Waarom heb ik voor deze voorwerpen gekozen en hoe ben ik eraan gekomen?
Ik ben op dit idee gekomen doordat mijn opa de weegschalen in zijn huis had staan. Mijn opa heeft deze weegschalen vroeger gebruikt.
De unster en de brievenweger gebruikte hij op zijn werk en mijn opa vond het leuk om deze spullen te bewaren.
Ik heb deze voorwerpen gekozen omdat ik het leuk vond om het verschil te laten zien tussen de manier waarop ze vroeger dingen deden wegen en de manier waarop we dat nu doen, met de digitale weegschaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten