woensdag 7 november 2012

Fleur Visser op pad met Janneke - de mijnlamp



In de tweede week dat Janneke op pad is, is ze bij mij op bezoek geweest.
Samen met Janneke ben ik op zoek gegaan naar een lamp! Dit is niet mijn lamp, maar de lamp van mijn opa, een MIJNLAMP!
Deze mijnlamp werd vroeger gebruikt in de "Staatsmijn Emma".
In het begin was er geen licht in de mijnen, maar nadat men met vuur om kon gaan in de mijn heeft men kaarsen, vetschaaltjes, olielampen en carbidlampen gebruikt. 



 



Carbidlampen




In de 19e eeuw gebruikte men het gas in de carbidlampen  voor de verlichting van de huizen en voor de tunnels in de mijnen. Het gasvormige hydrocarbonaat is kleurloos, het is onstabiel, hoog ontvlambaar en het produceert een zeer hete vlam in de aanwezigheid van zuurstof. Deze hete vlam geeft een helder wit licht.








 De mijnwerkers lamp
Mijnwerkers droegen rondom hun hoofd meestal een band met daarop een lamp.
Deze amp kon van de batterij afgeschoven worden en dat stukje van de lamp werd op
de helm van de koempel ( Limburgs voor mijnwerker ) geklikt waarmee zij gericht op hun werk konden schijnen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten